МЕТА: Розширити знання учнів про граматичний і смисловий зв’язок прикметників з іменниками; формувати уміння розпізнавати іменники, прикметники в реченнях та в тексті, визначати рід та число прикметників; розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; поглибити знання учнів про рідний край, формувати національну свідомість школярів, виховувати патріотів рідної держави.
ОБЛАДНАННЯ:Таблиці, схеми – опори, індивідуальні картки, елементи узору українського рушника, картки з деформованим текстом, звукозапис «Пісні про рушник».
Продзвенів уже дзвінок…
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
До нас гості завітали.
Повернімось до гостей.
Дружно скажем: «Добрий день!»
Вчитель. - А тепер зручніш сідайте,
Починаємо урок
- Любі мої, а чи знаєте ви, що сьогодні я знайшла у нашій поштовій скриньці листа, адресованого учням 4 класу. Цікаво, від кого він? Відкриємо і прочитаємо.
Ну що ж, гадаю ви вже зрозуміли, що сьогодні ми з вами вирушаємо у незвичайну мандрівку стежками нашої рідної мови. Але куди ми помандруємо, ви дізнаєтесь, коли завітаєте на мій «Аукціон знань». Адже я повинна перевірити, чи достатньо у вас знань, умінь та навичок для такої далекої подорожі. Тож це і буде вашим першим випробуванням.
Якщо вам вдасться відповісти правильно на всі мої запитання, ви зможете отримати відразу два слова – ключі, які відкривають вам таємницю нашої мандрівки.
- Нагадаю вам, що відповідати потрібно швидко, чітко,лаконічно, виразно.
1. Основні мовні одиниці (звук, буква, слово, словосполучення, речення, текст).
2. Скільки букв в алфавіті? (33)
3. Скільки голосних звуків? (6)
4. Які букви позначають по два звуки? (я, ю, є, ї, щ).
5. Яка буква завжди мовчить? (ь)
6. Які три основні частини можна виділити в тексті? (зачин, основна частина, кінцівка)
7. Як називаються головні члени речення? (підмет і присудок)
8. Як називаються слова близькі за значенням? (синоніми)
9. Як називаються слова, протилежні за значенням? (антоніми)
10. Як називаються слова, які мають спільну частину – корінь? (спільнокореневими)
- Я вітаю вас з першою перемогою. Ось ваші ключі. Як вони називаються? (ІМЕННИК і ПРИКМЕТНИК). Отже, сьогодні ми розширимо і узагальнимо наші знання по темі «Зв’язок прикметників з іменниками в реченні».А також удосконалимо наші вміння визначати рід та число прикметників. Запишіть в зошити число і тему уроку.
Зараз ви прослухаєте дуже відому українську пісню. Якщо хтось упізнав її – можете підспівувати.
(Звучить «Пісня про рушник»)
- Сьогодні ви протягом уроку вишиватимете рушничок:за кожне правильно виконане завдання ви отримуватимете частини візерунка,якими будете його прикрашати.
а) Робота над текстом
Вчитель: Перед вами текст пісні про рушник, у якому є виділенні слова. поставте до них запитання.
- Аналіз тексту. (Усно)
- До якої частини мови належать ці слова?
- На які питання відповідали?
б) розрізнення іменників – істот та неістот (самостійна робота)
Визначення роду та числа
- Перед вами група слів, запишіть спочатку ті слова, які відповідають на питання (Хто?), а потім (Що?)
Українець, мова, батько, слово, Батьківщина, громадянин, держава, мати.
- Визначте рід та число іменників
- Що таке іменник?
- Молодці, гарно справились із завданням то ось ваш перший візерунок.
- щоб вдосконалити навички каліграфічного письма я вам пропоную записати такі склади:
КА НА ЛИ
- Складіть якесь слово.
- Пригадайте прислів’я про калину?
Без верби та калини нема України
- Як ви це розумієте?
(Діти виконують український танець)
а) бесіда
- Чи сподобався вам ваш танок? Опишіть його використовуючи слова-ознаки. Запишіть у зошити.
б) читання вірша про прикметник
- Отже, що таке прикметник?
- Чи зв’язні між собою прикметники і іменники в нашому мовленні?
- А чи знаєте ви, що прикметник – величезний боягуз. І виходить він на прогулянку з іменником міцно тримаючись за три мотузки – рід, число, відмінок.
- Отже, який можна зробити висновок?
в) робота над вправою 210
- Випишіть із вірша по одному словосполученню з прикметниками чоловічого, жіночого та середнього роду.
- Визначте число словосполучень.
- Який висновок про закінчення прикметників можна зробити?
Я називатиму три іменники, а вам потрібно знайти прикметник – «місток».
Сталь, дружба, знання (міцні)
Воля, злива, почуття (сильні)
Листя, клімат, білизна (сухі)
Воля, вантаж, завдання (важкі)
Час, скеля, річка (стрімкі)
Яма, річка, рана (глибокі)
Вата, котик, хмара (пухнасті)
- Молодці, за гарні знання отримуєте іще частину візерунка.
д) робота над вправою 212 (Усно)
е) робота над деформованим текстом
ібХлшінакипредзавдижжаливващесвяннимдупроктом . інВщувавумі у бісостяща й гопоблалуччяподигос. В їніУкрадьбу – тосвя не хообдилосязебляціпани. тькиБалкузмавчаприлитейдінушаватибілх.
(Один учень працює біля дошки, а решта самостійно в зошиті)
- Молодці, за гарну роботу отримуєте ще дві частини узору для рушника і наш рушничок розцвів, але перед тим, як закінчити наш урок давайте систематизуємо наші знання і виконаємо іще одне завдання.
Поставити «+» навпроти кожного слова, визначити рід, число та до якої частини мови вони відносяться.
(Перфокартки роздаються кожному учневі)
Метод мікрофону (кожен учень у мікрофон говорить одне слово-відповідь)
- Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок?
- Якими прикметниками?
Вправа 213
Переписати вправу, підкреслити хвилястою лінією прикметники, визначити рід і число.