План-конспект

уроку української мови

в 4 класі

Васильківської ЗОШ І-ІІ ступенів

Автор: вчитель початкових класів

Липівська Ніна Михайівна

ТЕМА:Зв’язок прикметників з іменниками. Вправи щодо визначення роду й числа прикметників.

МЕТА: Розширити знання учнів про граматичний і смисловий зв’язок прикметників з іменниками; формувати уміння розпізнавати іменники, прикметники в реченнях та в тексті, визначати рід та число прикметників; розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; поглибити знання учнів про рідний край, формувати національну свідомість школярів, виховувати патріотів рідної держави.

ОБЛАДНАННЯ:Таблиці, схеми – опори, індивідуальні картки, елементи узору українського рушника, картки з деформованим текстом, звукозапис «Пісні про рушник».

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Продзвенів уже дзвінок…

Починається урок.

Він незвичний і цікавий,

До нас гості завітали.

Повернімось до гостей.

Дружно скажем: «Добрий день!»

Вчитель. - А тепер зручніш сідайте,

Починаємо урок

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

- Любі мої, а чи знаєте ви, що сьогодні я знайшла у нашій поштовій скриньці листа, адресованого учням 4 класу. Цікаво, від кого він? Відкриємо і прочитаємо.

Ну що ж, гадаю ви вже зрозуміли, що сьогодні ми з вами вирушаємо у незвичайну мандрівку стежками нашої рідної мови. Але куди ми помандруємо, ви дізнаєтесь, коли завітаєте на мій «Аукціон знань». Адже я повинна перевірити, чи достатньо у вас знань, умінь та навичок для такої далекої подорожі. Тож це і буде вашим першим випробуванням.

Якщо вам вдасться відповісти правильно на всі мої запитання, ви зможете отримати відразу два слова – ключі, які відкривають вам таємницю нашої мандрівки.

- Нагадаю вам, що відповідати потрібно швидко, чітко,лаконічно, виразно.

Бліц – опитування

1. Основні мовні одиниці (звук, буква, слово, словосполучення, речення, текст).

2. Скільки букв в алфавіті? (33)

3. Скільки голосних звуків? (6)

4. Які букви позначають по два звуки? (я, ю, є, ї, щ).

5. Яка буква завжди мовчить? (ь)

6. Які три основні частини можна виділити в тексті? (зачин, основна частина, кінцівка)

7. Як називаються головні члени речення? (підмет і присудок)

8. Як називаються слова близькі за значенням? (синоніми)

9. Як називаються слова, протилежні за значенням? (антоніми)

10. Як називаються слова, які мають спільну частину – корінь? (спільнокореневими)

- Я вітаю вас з першою перемогою. Ось ваші ключі. Як вони називаються? (ІМЕННИК і ПРИКМЕТНИК). Отже, сьогодні ми розширимо і узагальнимо наші знання по темі «Зв’язок прикметників з іменниками в реченні».А також удосконалимо наші вміння визначати рід та число прикметників. Запишіть в зошити число і тему уроку.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1 . Бесіда

Зараз ви прослухаєте дуже відому українську пісню. Якщо хтось упізнав її – можете підспівувати.

(Звучить «Пісня про рушник»)

- Сьогодні ви протягом уроку вишиватимете рушничок:за кожне правильно виконане завдання ви отримуватимете частини візерунка,якими будете його прикрашати.

2. Повторення вивченого про іменник

а) Робота над текстом

Вчитель: Перед вами текст пісні про рушник, у якому є виділенні слова. поставте до них запитання.

- Аналіз тексту. (Усно)

- До якої частини мови належать ці слова?

- На які питання відповідали?

б) розрізнення іменників – істот та неістот (самостійна робота)

Визначення роду та числа

- Перед вами група слів, запишіть спочатку ті слова, які відповідають на питання (Хто?), а потім (Що?)

Українець, мова, батько, слово, Батьківщина, громадянин, держава, мати.

- Визначте рід та число іменників

- Що таке іменник?

- Молодці, гарно справились із завданням то ось ваш перший візерунок.

3. Каліграфічна хвилинка

- щоб вдосконалити навички каліграфічного письма я вам пропоную записати такі склади:

КА НА ЛИ

- Складіть якесь слово.

- Пригадайте прислів’я про калину?

Без верби та калини нема України

- Як ви це розумієте?

4. Фізкультхвилинка

(Діти виконують український танець)

5. Закріплення вивченого про прикметник

а) бесіда

- Чи сподобався вам ваш танок? Опишіть його використовуючи слова-ознаки. Запишіть у зошити.

б) читання вірша про прикметник

- Отже, що таке прикметник?

- Чи зв’язні між собою прикметники і іменники в нашому мовленні?

- А чи знаєте ви, що прикметник – величезний боягуз. І виходить він на прогулянку з іменником міцно тримаючись за три мотузки – рід, число, відмінок.

- Отже, який можна зробити висновок?

в) робота над вправою 210

- Випишіть із вірша по одному словосполученню з прикметниками чоловічого, жіночого та середнього роду.

- Визначте число словосполучень.

- Який висновок про закінчення прикметників можна зробити?

г) гра «Побудуй місток»

Я називатиму три іменники, а вам потрібно знайти прикметник – «місток».

Сталь, дружба, знання (міцні)

Воля, злива, почуття (сильні)

Листя, клімат, білизна (сухі)

Воля, вантаж, завдання (важкі)

Час, скеля, річка (стрімкі)

Яма, річка, рана (глибокі)

Вата, котик, хмара (пухнасті)

- Молодці, за гарні знання отримуєте іще частину візерунка.

д) робота над вправою 212 (Усно)

е) робота над деформованим текстом

ібХлшінакипредзавдижжаливващесвяннимдупроктом . інВщувавумі у бісостяща й гопоблалуччяподигос. В їніУкрадьбу – тосвя не хообдилосязебляціпани. тькиБалкузмавчаприлитейдінушаватибілх.

(Один учень працює біля дошки, а решта самостійно в зошиті)

- Молодці, за гарну роботу отримуєте ще дві частини узору для рушника і наш рушничок розцвів, але перед тим, як закінчити наш урок давайте систематизуємо наші знання і виконаємо іще одне завдання.

ІV. Застосування набутих знань

1. Робота з перфокартами

Поставити «+» навпроти кожного слова, визначити рід, число та до якої частини мови вони відносяться.

(Перфокартки роздаються кожному учневі)

VІ. Підсумок уроку

Метод мікрофону (кожен учень у мікрофон говорить одне слово-відповідь)

- Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок?

- Якими прикметниками?

VІІ. Домашнє завдання

Вправа 213

Переписати вправу, підкреслити хвилястою лінією прикметники, визначити рід і число.

Кiлькiсть переглядiв: 219

Коментарi