Булінг (цькування), згідно формулювання ЮНІСЕФ (Дитячий Фонд при ООН) – це агресивна та вкрай неприємна поведінка однієї дитини (молодої людини) або групи дітей (молодих людей) по відношенню до іншої дитини (молодої людини), що супроводжується постійним фізичним і психологічним тиском.
Булінг (цькування) у освітянській сфері визначається як діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у фізичному, психологічному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Ви можете отримати індивідуальну консультацію щодо протидії булінгу наступним чином:
№ з/п | ЗАХОДИ | Відповідальні за проведення | Термін виконання |
1. | Перевірка приміщень, території закладу з метою виявлення місць, які потенційно можуть бути небезпечними та сприятливими для вчинення булінгу. | Завідуюча філією | Упродовж року |
2. | Проведення класних батьківських зборів «Запобігання та протидія булінгу в учнівському середовищі». | Класні керівники 1-7-их класів, завідуюча філією | Згідно з графіком проведення зборів |
3. | Інформування батьків про булінг та його види. Виступ-презентація на загальношкільній батьківській конференції | Класні керівники | Грудень |
4. | Нарада вчителів «Що потрібно знати про боулінг». Виступ-презентація | Завідуюча філією | Вересень |
5 | Проведення спільно з представниками Лохвицького відділу поліції головного управління Національної поліції заходів щодо попередження булінгу та відповідальність у разі його здійснення | Завідуюча філією | Протягом року |
6. | Організація та проведення годин класних керівників із питань попередження та запобігання булінгу, превентивного виховання, формування загальнолюдських моральних цінностей (тренінгових занять, тематичних квестів, психологічних ігор, дискусій, розмов по колу, «круглих столів», бесід, ситуативно-рольових ігор тощо). | Класні керівники 1-11-их класів | Упродовж року |
7 | Проведення тематичних бесід, відеолекцій, тренінгових занять щодо запобігання та протидії булінгу, формування моральних цінностей за участю громадських організацій та провідних спеціалістів. | Класні керівники | Упродовж року |
8 | Систематичне здійснення аналізу створення безпечного освітнього середовища для здобувачів освіти, навчальних ситуацій. | Класні керівники, завідуюча філією | Упродовж року |
10 | Перегляд та обговорення школярами тематичних відеофільмів | Класні керівники | Упродовж року |
11. | Підготовка пам’яток для здобувачів освіти «Як протидіяти боулінгу». | Класні керівники | Упродовж року |
12 | Тематичні загальношкільні лінійки для учнів 5-7-их класів «Все про кібербулінг». | Завідуюча філією | Лютий |
13. | Підготовка проектів «Життя без насильства». | Класні керівники | Березень |
14 | Підготовка методичних рекомендацій для класних керівників щодо проведення заходів із питань попередження булінгу. | Завідуюча філією | Упродовж року |
15. | Тренінгове заняття учням 5-х класів «Профілактика булінгу в учнівському середовищі» | Класний керівник | Січень |
16. | Поради «Як допомогти дітям впоратися з булінгом» | Класні керівники | Упродовж року |
17. | Перегляд відео-презентацій «Булінг у школі. Як його розпізнати. Кібербулінг або агресія в інтернеті: способи розпізнавання та захист дитини» учнями 2-4-х класів | Класні керівники | Лютий |
18. | Поради батькам, як зменшити ризик булінгу для своєї дитини | Кл. керівники | Березень |
19. | Перегляд відео – роликів «Нік Вуйчич про булінг у школі», «Булінг у школі та як з ним боротися » | Кл.керівн. | Березень |
20. | Консультативний пункт «Скринька довіри » | Завідуюча філією | Упродовж року |
21. | Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу». | Класні керівники | Квітень |
22. | Години спілкування учням 2-7-х класів на тему «Кібербулінг» | Класні керівники | Квітень |
23. | Тренінгове заняття «Як протистояти тиску та відстоювати власну позицію» учням 5-6 класів | Класні керівники | Травень |
24. | Анкетування учнів 2-11 класів «Насильство в родині» | Класні керівники | Травень |
1. Здобувачі освіти, працівники та педагогічні працівники, батьки та інші учасники освітнього процесу, яким стало відомо про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого стали, або підозрюють його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб зобов’язані повідомляти директору закладу.
2. Розгляд та неупереджене з’ясування обставин випадків булінгу(цькування) здійснюється відповідно до поданих заявниками заяв про випадки булінгу (цькування) (далі – Заява).
3. Заяви, що надійшли на електронну пошту закладу отримує керівник закладу та заступник.
4. Прийом та реєстрацію поданих Заяв здійснює заступник директора.
5. Заяви реєструються в окремому журналі реєстрації заяв про випадки булінгу (цькування).
6. Датою подання заяв є дата їх прийняття.
7. Розгляд Заяв здійснює директор закладу з дотриманням конфіденційності.
1. За результатами розгляду Заяви директор закладу видає рішення про проведення розслідування випадків булінгу (цькування) із визначенням уповноважених осіб.
2. З метою розслідування випадків булінгу (цькування) уповноважені особи мають право вимагати письмові пояснення та матеріали у сторін.
3. Для прийняття рішення за результатами розслідування директор закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу (цькування) (далі – Комісія) та скликає засідання.
4. Комісія створюється наказом директора закладу.
5. До складу комісії можуть входити педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булера, директор закладу та інші заінтересовані особи.
6. Комісія у своїй діяльності керується законодавством України та іншими нормативними актами.
7. Якщо Комісія визначила, що це був булінг (цькування), а не одноразовий конфлікт чи сварка, тобто відповідні дії носять систематичний характер, то директор закладу зобов’язаний повідомити уповноважені органи Національної поліції (ювенальна поліція) та службу у справах дітей.
8. У разі, якщо Комісія не кваліфікує випадок як булінг (цькування), а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що директор закладу має повідомити постраждалого.
9. Рішення Комісії приймаються більшістю її членів та реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх членів Комісії.
10. Потерпілий чи його/її представник можуть звертатися відразу до уповноважених органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та службу у справах дітей з повідомленням про випадки булінгу (цькування).
11. Батьки зобов’язані виконувати рішення та рекомендації Комісії.